Meziobecní spolupráce směřuje k centrům společných služeb

30.11.2015 17:28

Celkem 186 moderních koncepcí meziobecní spolupráce pro jednotlivé oblasti, které umí reagovat na aktuální potřeby. To jsou mimo jiné výstupy dvouletého projektu na podporu meziobecní spolupráce (MOS), který Svaz měst a obcí ČR realizoval od května 2013.

Zaměřil se na tři hlavní oblasti – školství, sociální věci a odpadové hospodářství, měl také jedno volitelné téma. Vycházelo se přitom z podnětů ze spodu, ze znalostí a potřeb územně-správních celků a jejich obyvatel. Strategie jsou určeny zejména městům, obcím, jejich občanům, voleným orgánům, zřízeným či založeným organizacím. Slouží i dalším subjektům jako jsou svazky obcí, mikroregiony, místní akční skupiny nebo neziskový sektor. Aby je bylo možné uvést v život, vzniklo 176 akčních plánů pro jednotlivá území. V každém je v průměru šest rozvojových aktivit s celkovým rozpočtem 37 milionů korun. Souhrnně se jedná o 1 009 aktivit za 6,6 mld. Kč. Nejvíc, a to 241, jich je ze sociální oblasti. Tu má snahu formou spolupráce řešit 128 území obcí s rozšířenou působností, což je 73 % všech ORP. Dalších 3 711 rozvojových aktivit je v zásobnících.

Ředitel kanceláře pro projekty a vzdělávání Svazu měst a obcí ČR Jaromír Jech říká: „Projekt na podporu meziobecní spolupráce potvrdil, že obce chtějí a jsou schopny spolupracovat. Vidí v tom budoucnost veřejné správy a poskytování veřejných služeb v území. Jsou oblasti, kde se starostové scházejí už léta a funguje to bez problémů, mnohde se ale dali dohromady právě díky projektu.“ 

V novém programovém období Svaz v rámci Operačního program Zaměstnanost Prioritní osa 4 Efektivní veřejná správa připravuje projekt „Centra sdílených služeb obcí“. Ten je - stejně jako projekt na podporu meziobecní spolupráce - určen pro víceúčelové dobrovolné svazky obci (DSO). 

Předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Kyjova František Lukl říká: „Nový projekt se zaměří na vznik center společných služeb, která budou poskytovat potřebné a požadované služby v oblasti veřejné správy s důrazem na samosprávné kompetence, například rozvoj obcí, právní a správní poradenství, organizační agendy, rozvojový management apod. To vše s cílem zajistit efektivní poskytování veřejných služeb pro občany.“ 

Projekt by měl trvat tři roky, zahájení se odvíjí od schválení projektové žádosti. Aktivity by měly volně navázat na závěry projektu k meziobecní spolupráci. Společné zajišťování služeb by mělo snížit administrativní zátěž obcí a omezit břemeno kladené na starosty především malých obcí. Zastupitelstva by mohla dobrovolnému svazku obcí svěřit například projednávání přestupků - svazek by řešil přestupky pro všechny. Rovněž by mohl být pověřen tvorbou vyhlášky k odpadům, kterou by se řídily všechny členské obce. Dnes zastupitelstva individuálně přijímají identicky stejnou vyhlášku. A existuje řada dalších oblastí meziobecní spolupráce, která má především zlepšit služby veřejnosti.

Obec & finance, 30. 11. 2015